VINTERBAD

Vinterbadning er en god sund aktivitet der både gavner den fysiske del af kroppen og den mentale del. Og er man opmærksom på vejret og kroppens signaler, er den største risiko ved vinterbadning, at man bliver afhængig af det kolde gys. Når man udsætter kroppen for det kolde gys, aktiverer man en række stresshormoner, der igen aktiverer immunsystemet, så der kommer flere hvide blodlegemer ud i blodbanerne. Det samme sker, hvis man udsætter kroppen for andre former for akut fysisk stress, fx fysisk aktivitet. Adrenalinniveauet stiger og hidkalder de hvide blodlegemer, heriblandt de såkaldte naturlige dræberceller, hvorved kroppen måske bliver bedre til at bekæmpe infektioner.

Vi har lavet en række lokal anvisninger om god badesikkerhed i Watersport Lyngby-Taarbæk, som sammen med Rådet for større badesikkerhed’s anvisninger og vinterbaderåd altid bør følges.

The benefits

  • Øger lykkefølelsen
  • Styrker immunforsvaret
  • Styrker blod cirkulation
  • Selvforkælelse med sauna
  • Godt for blodkarrene
  • Bliver bedre til at holde varmen

Vær opmærksom på din krop

  • Personer med hjerteproblemer eller for højt blodtryk bør søge råd hos deres læge inden de starter med at vinterbade.
  • Du bør ikke vinterbade, hvis du er forkølet, har feber eller føler sig utilpas.
  • Du bør slet ikke vinterbade hvis du er påvirket af alkohol, medicin eller euforiserende stoffer.

Hvordan vinterbader man

  • Det anbefales at man tilvænner sig gradvist. Det bedste er at fortsætte badningen efter at den almindelige badesæson er ophørt.
  • Gå stille og roligt ud i vandet og træk vejret stille og roligt mens din krop tilvænner sig.
  • Undgå at hyperventilere da det kan medføre at du besvimer.
  • De fleste vinterbadere dypper hele kroppen i ca. 10-20 sekunder.
  • Når du kommer op af vandet tag evt. det våde bade tøj af, tør dig og stå et kort øjeblik med et håndklæde omkring kroppen, mens du nyder det varme kick kroppen giver dig.

Hvad sker der med kroppen

  • Kroppen udskiller hormoner (endorfiner).
  • Man føler et “kick” efterfulgt af fysisk velvære.
  • Der kan forekomme mindre variationer i blodtryk og puls.
  • Du vil opleve små variationer af “kicket” henover dagen
 
De 8 vinterbaderåd:
FØR DU GÅR I VANDET
  • Bad aldrig alene
  • Tjek badeforhold og kend redningsudstyr
  • Pas på hvis der er is, brug altid badesko
  • Sænk kroppen roligt ned i vandet
    NÅR DU ER I VANDET
  • Træk vejret roligt
  • Hold øje med hinanden
  • Svøm ikke længere ud end du kan bunde
  • Svøm aldrig under isen

 

 

Bliv medlem her